JAK SE STÁT VEGANEM?

KROK Č. 1: VZDĚLÁVAT SE

Důležitou součástí veganství je vzdělávat se. Není náhoda, že většina lidí nemá vůbec žádné tušení o tom, jak reálně živočišný průmysl vypadá, na jakých principech funguje, co způsobuje našemu životnímu prostředí a jaká rizika s sebou přináší našemu zdraví. Je tedy potřeba se vzdělávat a být ochotný se dozvědět skutečnou realitu, která je před námi zatím pečlivě ukrývána.

V sekci ke zhlédnutí máme seznam základních dokumentů a přednášek, které by měl vidět každý člověk. Na základě těchto informací by se pak měl každý rozhodnout, jestli toho chce být součástí, nebo jestli chce udělat změnu – nejen kvůli sobě a svému zdraví, ale také kvůli zvířatům a celé naší planetě.

KROK Č. 2: VYŘAZENÍ ŽIVOČIŠNÝCH PRODUKTŮ Z JÍDELNÍČKU

Veganství není pouze o jídle. Protože je to však naší každodenní součástí a oblíbenou činností, první změna by se měla týkat právě našeho stravování. Nemluvě o tom, že masný a mléčný průmysl je postaven na jedněch z nejvíce krutých praktik a jedná se o nejvíce rozšířenou formu zneužívání a vykořisťování zvířat na celém světě.

Jak živočišné produkty vyřadit a čím je nahradit? Za prvé je důležité říct, že nic není třeba nahrazovat. Maso ani žádné jiné živočišné produkty k životu ani ke svému zdraví nepotřebujeme. Právě naopak, spíše našemu zdraví škodí. Bílkoviny se samozřejmě nacházejí ve všech potravinách, ne jen v mase, jak si ještě bohužel většina lidí myslí. Velké množství bílkovin je např. obsaženo v luštěninách, oříšcích a semínkách, v tofu a sóji, v rýži a v quinoi nebo v ovesných vločkách.

Jak nahradit maso se tedy týká spíš toho, jak nahradit jeho chuť, texturu nebo jak připravit veganskou variantu našich oblíbených jídel z dřívějška.

Za náhradu masa skvěle poslouží:

  • Tofu: tradiční asijská potravina, vyráběná ze sojových bobů. Dá se koupit tofu natural (neochucené), uzené, marinované, s bylinkami a další.
  • Sója: sojové „maso“, které vzniká texturací sójové mouky a obsahuje velké množství bílkovin. Lze koupit sojové plátky, kostičky, nudličky nebo granulát.
  • Seitan: rostlinná bílkovina. Jedná se o pšeničný lepek zbavený škrobu.
  • Robi: rostlinná bílkovina. Vyrábí se ze směsi pšeničných a rýžových bílkovin, pšeničných klíčků a červené řepy.
  • Tempeh: vyrábí se fermantací sójových bobů a obsahuje velký podíl bílkovin. Můžete koupit tempeh natural, uzený, smažený nebo marinovaný.
  • Směs luštěnin, ovesných vloček a zeleniny: z těchto ingrediencí můžete doma vytvořit lahodné burgery, karbanátky, „masové“ kuličky a další.
  • Dále se dají koupit již hotové rostlinné „masné“ výrobky: veganské párky, salámy, burgery a další.

Z těchto výrobků můžete připravit všechny vaše oblíbené pokrmy, jako např. řízky, guláš, karbanátky, burgery a další.

Čím nahradit mléko a mléčné výrobky:

  • jednoduše mlékem rostlinným (sojové, ovesné, rýžové, kokosové, mandlové, lísko-oříškové)
  • stejně tak jogurty, smetanu a další
  • veganské sýry – na českém trhu lze sehnat již poměrně velké množství rostlinných alternativ sýrů
Na stránkách Bílé mínus se můžete podívat, jaké značky vyrábějí veganské “mléčné” produkty a kde je koupit.

Jak nahradit vajíčka:

  • místo míchaných vajíček lze udělat tzv. tofujíčka (osmažené tofu posypané lahůdkovým droždím a černou solí)
  • místo trojobalu z vajíčka se dá jednoduše připravit těstíčko z mouky a vody
  • a do buchet se místo vajíčka používá 1 rozmačkaný banán

Žádné z těchto rostlinných alternativ živočišných produktů však nejsou nezbytné k tomu, abyste se mohli stravovat vegansky. Pro zdraví je důležitá vyvážená pestrá strava. Rostlinná strava by se měla skládat zejména z různých druhů zeleniny a ovoce, luštěnin, rýže, těstovin, brambor, obilovin, oříšků a semínek, hub a bylinek. Jediné, co by všichni vegané měli doplňovat, je vitamín B12, který se nenachází v rostlinných potravinách. Podrobnější informace nejen o B12 najdete na stránce Česká veganská společnost: Vitamín B12Jak jsme psali již v sekci Proč být vegan, problematika tohoto vitamínu by rozhodně neměla sloužit jako vyvrácení prospěšnosti veganské stravy. 

KROK Č. 3: POUŽÍVAT VEGAN KOSMETIKU A OBLEČENÍ

Další částí vašeho života, které se veganství dotkne, je oblečení, obuv a další módní doplňky, kosmetika a další produkty, které používáme v domácnosti.

Kosmetika, hygienické produkty a čistící produkty do domácnosti:

Je třeba si zjistit, která kosmetika neobsahuje žádné živočišné produkty. Běžné živočišné látky, které se používají v kosmetice, jsou včelí vosk, mateří kašička, šelak, karmín, lůj, želatina, lanolín, kolagen a další. 

Při výběru kosmetiky je důležité nejenom složení, ale také to, zdali byla testovaná na zvířatech. Většina kosmetiky, která je zcela veganská, a tudíž neobsahuje živočišné látky a zároveň není testovaná na zvířatech, je opatřená těmito certifikáty:

Oblečení, obuv a módní doplňky:

Vegani nenosí oblečení, které je vyrobeno z kůže, kožešiny, vlny, peří, ani žádných jiných živočišných produktů. Jelikož většina z nás se vegany nenarodila, je celkem pravděpodobné, že každý bude vlastnit nějaký kus oblečení, boty nebo třeba peněženky, které jsou vyrobeny z kůže nebo kožešiny. Protože se jedná o již dříve zakoupenou věc, kterou člověk využívá po delší dobu a nejedná se o chvilkový požitek (narozdíl od jídla), je už na každém z nás, jak se k tomu postaví. Je možnost všechny tyto věci prodat, nebo darovat někomu jinému a v budoucnu už si nic takové nekupovat, nebo si věci naopak ponechat, protože byly součástí našeho života a budeme je využívat i nadále. Důležité je si nadále takové výrobky už záměrně nekupovat. V dnešní době navíc existuje spoustu firem, které jsou čistě veganské a vyrábí např. „kožené“ boty. Ani v této oblasti se tak nemusíme ničeho vzdávat.

KROK Č. 4: NEPODPOROVAT ZNEUŽÍVÁNÍ ZVÍŘAT PRO NAŠI ZÁBAVU

Ani jídlem, kosmetikou a oblečením to však nekončí. Jelikož je zatím vykořisťování zvířat nedílnou součástí lidské kultury a všech jejich aspektů, je na každém z nás, aby svými rozhodnutími nepodporoval praktiky, které jdou proti podstatě soucitného způsobu života (tedy veganství) a nepřispíval tak k dalšímu bezdůvodnému násilí a bezpráví páchaných na zvířatech.

cirkusům, ve kterých jsou nucena vystupovat živá zvířata se snad netřeba vyjadřovat. Většině lidem hned dojde, že se jedná o zbytečné a kruté praktiky, a že zvířata tu nejsou od toho, aby sloužila, jako pobavení a zábava pro člověka.

Ale i zoologické zahrady a akvária, které na první pohled mohou působit, že se zajímají o ochranu zvířat a přírody, jsou spojená s využíváním zvířat pro zábavu a profit.

Domácí mazlíčci jsou další velké téma. Zjednodušeně by se dalo říct – nepodporovat zverimexy ani množírny. Nejlepší volbou, jak pomoct zvířátkům, je nějaké adoptovat z útulku nebo navštěvovat zvířata v azylových farmách.

Pokud jedete na dovolenou do “exotických” zemí, nepodporujte zvyky, které využívají zvířata pouze pro profit a přilákání turistů, jako je ježdění na slonech nebo velbloudech. V Americe jsou rozšířené vodní zábavní parky, nejznámější je Sea World, ve kterém zneužívají kosatky pro pobavení lidí a svůj profit. Nepodporujte tato místa svými penězi. Ve Španělsku je bohužel ještě pořád tradiční zúčastňovat se býčích zápasů. V Jižní Americe jsou běžné kohoutí zápasy. U některých praktik je snad všem na první pohled jasné, že se jedná o týrání a zneužívání zvířat.

KROK Č. 5: BÝT AKTIVNÍ

Dobrou zprávou je, že když se stanete veganem, přestanete podporovat všechny kruté praktiky živočišného průmyslu a další formy zneužívání a vykořisťování zvířat. Je to však vše, co pro zvířata můžeme udělat, nebo existuje způsob, jak můžeme udělat ještě více?

Jakmile jednou víte, co se děje, máte možnost posunout veganství ještě o krok dále. Můžete se sami stát aktivními a pomoct šířit informace a vzdělávat veřejnost o praktikách, které jsou před našimi zraky zatím dobře skrývány. Můžete sdílet s okolím (rodinou, přáteli, spolužáky, kolegy) to, co jste sami ještě donedávna nevěděli. Můžete pomoct lidem dozvědět se pravdu a také to, jak jednoduché a prospěšné veganství je. Můžete třeba sdílet své veganské recepty, zúčastňovat se protestů, nebo prostě jen sdílet informace z veganských stránek. Možností, jak pomoct, se meze nekladou.

Pokud se vám ze začátku bude zdát veganství těžké nebo dokonce neuskutečnitelné, nezoufejte. Není třeba udělat vše najednou. Veganství je proces. Není o tom být dokonalý. To, že se stanete veganem, ještě neznamená, že budete najednou vědět vše nebo že nebudete dělat chyby. Vždy je prostor pro pozitivní změnu a rozšiřování obzorů. Mějte vždy na paměti, proč a pro koho to vlastně děláte. Pokud se na veganství podíváme z pohledu zvířat, a toho, jak moc velké utrpení musí snášet kvůli našim rozmarům, dojde nám, že veganství vlastně není vůbec nic náročného.

Navíc je již v dnešní době spousta veganských stránek, komunit, akcí atd., kde se v případě těžkostí vždy můžete na někoho obrátit. My sami určitě všem rádi pomůžeme. Víme, jak to může být náročné pro někoho, kdo nemá v blízkém okolí žádnou podporu. Psychická pomoc mezi vegany je v tomhle (zatím) ne-veganském světě velmi důležitá!

Hlavně to nikdy nezdávejte! Veganstvím dáváte najevo, že vám osud zvířat a celé naší planety není lhostejný. Nezapomínejte na to, že vaším zdánlivě malým rozhodnutím, máte moc změnit životy mnohých zvířat a budoucnost celé naší planety.

Každý nový vegan nás přibližuje více soucitnému světu!

Chcete začít? Není vám něco jasné?
Napište nám!

Zůčastněte se VEGANSKÉ VÝZVY na 30 dní s plnou podporou zdarma

Close Menu
×

Cart