MÝTUS OHLEDNĚ VITAMÍNU B12

Celá problematika vitamínu B12 se netýká čistě veganství jako takového. Nedostatek tohoto vitamínu souvisí s celkovým způsobem života v naší moderní době. Spojování nedostatku vitamínu B12 pouze s veganstvím, pomohlo vytvořit mýtus, že pokud nelze tento vitamín získat z rostlinných zdrojů, je tím pádem veganství nepřirozené a navíc nebezpečné pro zdraví. Pojďme se podívat, jak to tedy je.

Vitamín B12 vytvářejí mikroorganismy (bakterie, houby a řasy). Zvířata jej pak získávají z potravy a vody, ve kterých se nacházejí právě tyto mikroorganismy.


Rostliny B12 nepotřebují, tím pádem nemají žádné ústrojí na jeho produkování, vstřebávání nebo ukládání – to znamená, že rostliny NEOBSAHUJÍ vitamín B12.

Býložraví primáti, např. gorily získávají B12 přirozeně ze své stravy tím, že spolu s rostlinami nebo s vodou zároveň zkonzumují i hmyz a mikroorganismy. Někteří primáti požírají i výkaly nebo hlínu, což také může posloužit jako zdroj B12. Zajímavé je, že primáti, kteří žijí v zoo mohou také trpět nedostatkem tohoto vitamínu kvůli přespříliš dezinfikované stravě.

Nedostatek vitamínu B12 ve veganské stravě tedy nesouvisí s tím, že by se přirozeně v přírodě nevyskytoval, ale s tím, jakým způsobem žijeme. V naší moderní společnosti jsou totiž zelenina a ovoce přehnaně dezinfikované a tímto se ničí i bakterie produkující B12.

Z tohoto důvodu by každý vegan MĚL DOPLŇOVAT vitamín B12 a to nejlépe prostřednictvím vitamínových doplňků nebo také z potravin, které jsou jím již záměrně obohaceny (např. rostlinná mléka, různé cereálie a další veganské produkty). Brát vitamínové doplňky je jednodušší, protože již většinou obsahují doporučenou denní dávku, na rozdíl od potravin obohacených B12, které mohou obsahovat různé množství a člověk by si tak měl hlídat, kolik reálně denně spotřebuje.

Spousta lidí tohle používá jako argument proti veganství. Tvrdí, že pokud na rostlinné stravě musíte něco doplňovat, nejedná se v tom případě o pro nás prospěšnou, plnohodnotnou a hlavně přirozenou stravu. Proto není dobré tuto problematiku zlehčovat a je třeba o tom mluvit, abychom nenahrávali neveganům, kteří se za každou cenu snaží veganství jakkoli vyvrátit. To, že je něco přirozené, ještě nutně neznamená, že je to dobré. Co lze navíc v dnešním světě považovat za přirozené? Většina věcí, co člověk dělá a kterými se obklopuje, nejsou přirozené. Veganství navíc není o tom být co nejvíce přirozený nebo o tom navrátit se do přírody. Veganství je způsob života, jehož snahou je v co největší možné a praktikovatelné míře vyloučit všechny formy využívaní zvířat a krutosti páchané na zvířatech kvůli jídlu, oblečení nebo jakémukoli jinému účelu. Proč bychom si vybrali zbytečné vykořisťování zvířat, když máme možnost zvolit si zdravou a prospěšnou stravu s tím, že budeme doplňovat jeden konkrétní vitamín?

Důležité je navíc podotknout, že i hospodářským zvířatům se vitamín B12 (a další vitamíny) umělě přidává do stravy. Takže i lidé, co jedí maso v podstatě získávají tento vitamín ze suplementů, které se nejdřív musely podat zvířatům. Není přece jednodušší vynechat tento “mezičlánek” a doplňovat vitamín B12 přímo?

Kolem tohoto vitamínu vzniklo již mnoho mýtů. Je na čase je zbořit a uvědomit si, že v naší současné moderní nepřirozené době, je již poněkud chabé používat nepřítomnost vitamínu B12 v rostlinné stravě jako ospravedlnění pro zbytečné zabíjení miliard a miliard zvířat každým rokem.

Více si o B12 můžete přečíst ještě na stránkách Soucitně.cz/vitamín B12 a Česká veganská společnost/vitamín B12

Zdroj informací: anglická organizace Viva! Více na jejich stránkách zde (v angličtině).

SDÍLEJTE

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on pinterest

Další příspěvky

Close Menu
×

Cart